.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تخریب آثار 1300 ساله در سوادکوه + تصاویر
سرپرست گروه باستان شناسی غار اسپهبد خورشید گفت: پس از اقدام برخی از راه سازان ، اینک معدن کاران هم با تجاوز به بزرگترین غار دژ طبیعی دنیا ؛ویرانی این اثر هزار و سیصد ساله را دامن زده اند.

به گزارش شمال نیوز، سرپرست گروه باستان شناسی غار اسپهبد خورشید گفت: پس از اقدام برخی از راه سازان ، اینک معدن کاران هم با تجاوز به بزرگترین غار دژ طبیعی دنیا ؛ویرانی این اثر هزار و سیصد ساله را دامن زده اند.

سامان توفیق افزود: نادیده گرفتن حریم با برداشت خاک ، انفجارهای پیاپی ، حفاری های غیر مجاز و ایجاد تونل های متعدد به سمت پیکره و بالای اثر و تاسیسات وابسته به آن به دست معدن کاران سبب تخریب این اثر تاریخی شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت معادن فلورین وَ شن و ماسه در کنار این اثر تاریخی با بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم، مبنی بر امکان سنجی و مکان سنجی طرح های عمرانی گسترده مغایرت دارد، افزود: در نشست های متعدد با مدیران استانی در باره لزوم توقف عملیات و تمدید نکردن مجوز و جابجایی معادن؛ تاکید شده است اما هیچ اقدام اثربخشی تاکنون انجام نشد.

سرپرست گروه باستان شناسی غار اسپهبد خورشید سوادکوه افزود: قلعه باجگیران ، غارهای دژ کیلی و کیجا کرچال سه اثر ثبتی باستانی منحصر به فرد و از تاسیسات نظامی وابسته به غار دژ اسپهبد خورشید نیز در معرض تخریب قرار دارند.

وی افزود: اکنون نزدیک به ده معدن فعال در محدوده و پیرامون این قلعه دژ و آثار ثبتی اطراف آن مشغول فعالیت هستند.

این غار در سال 81 به شماره 7839 در فهرست آثار ملی ایران ثبت و حریم و عرصه آن در سال 84 تعیین شد.   پژوهشگران از مجموعه اسپهبد خورشید با توجه به معماری و تاریخ آن بعنوان تخت جمشید مازندران یاد می کنند.            
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.107 seconds.